Rodzaje tłuszczów (dobre i złe) i ich funkcje

Lipidy to organiczne biomolekuły tworzone głównie przez węgiel i wodór oraz, w mniejszym stopniu, również tlen. Jednakże mogą one również zawierać fosfor, azot i siarkę.

Świat lipidów może być mylącym terenem, ponieważ terminy „lipidy, tłuszcze, kwasy tłuszczowe lub trójglicerydy mogą być używane zamiennie, chociaż nie oznaczają tego samego. W tym artykule skupimy się na tłuszczach i ich znaczeniu odżywczym, więc nie będziemy wchodzić w szczegóły dotyczące innych ważnych funkcji lipidów, takich jak: funkcja strukturalna lub transportowa.

rodzaje tłuszczy

Proste lipidy i lipidy złożone

W skład grupy lipidowej wchodzi wiele związków organicznych, które zasadniczo mają dwie podstawowe cechy: są nierozpuszczalne w wodzie i rozpuszczalne w rozpuszczalnikach organicznych. Tradycyjnie proste lipidy (estry kwasów tłuszczowych z alcholem) odróżniają się od lipidów złożonych.

Najważniejsze proste lipidy są trójglicerydy, które są zwykle nazywane tłuszczami, ponieważ są one przechowywane w tkance tłuszczowej i są głównymi składnikami olejów roślinnych i tłuszczów zwierzęcych, a ich funkcja jest zasadniczo energetyczna, ale także izolująca. Trójglicerydy składają się głównie z kwasów tłuszczowych, np. kwasu palmowego. Złożone lipidy, z drugiej strony, często wykonują zadania strukturalne i funkcjonalne.

Funkcje lipidowe

Ogólnie rzecz biorąc, funkcje lipidów są:

  • Energetyczne: Na każdy gram lipidy dostarczają 9 Kcal. Jeśli spożycie tłuszczu przekracza dzienne zapotrzebowanie, są one przechowywane bezpośrednio w tkance tłuszczowej w postaci trójglicerydów.
  • Strukturalne: Niektóre lipidy, takie jak cholesterol, są częścią błon komórkowych i są prekursorami hormonów sterydów, kwasów żółciowych i witaminy D.
  • Transport: transport witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K i karotenoidów).
  • Zwiększa smakowitość: Wzbogaca smak produktów spożywczych.

Ponadto, lipidy dostarczają niezbędnych kwasów tłuszczowych dla organizmu.

Niezbędne i inne niż istotne kwasy tłuszczowe

Kwasy tłuszczowe, podobnie jak aminokwasy, można podzielić na niezbędne i nieistotne. Różnica między nimi jest taka, że musimy połknąć niezbędne z diety i inne niż istotne mogą być produkowane przez organizm. Chociaż niezbędne z nich są klasyfikowane w rodzinach jako kwasy tłuszczowe Omega 3, najbardziej znane są, na przykład, kwas linolowy lub kwas alfa-linolenowy.

Na Daburdirect znajdziesz wiele suplementów na poprawę zdrowia i odchudzanie.

Tłuszcze nasycone, nienasycone lub tłuszcze trans (lub kwasy tłuszczowe)

Kwasy tłuszczowe, zgodnie z ich budową chemiczną, mogą być również klasyfikowane na różne sposoby:

  • Tłuszcze nasycone

Wszystkie produkty spożywcze, które zawierają tłuszcze, składają się z różnych rodzajów tłuszczu, ale ilości każdego rodzaju często różnią się w zależności od żywności. Na przykład wieprzowina jest bogata w tłuszcze nasycone, a migdały są bogate w tłuszcze nienasycone (znane również jako tłuszcze zdrowe).

Kwasy tłuszczowe w tych tłuszczach nie mają podwójnych wiązań w łańcuchu i zazwyczaj są stałe w temperaturze pokojowej. Ciało nie może w pełni wykorzystać tego typu tłuszczu, więc w dłuższej perspektywie czasowej gromadzi się on w tętnicach, co może powodować poważne problemy zdrowotne. Dlatego różne organizacje specjalizujące się w tej dziedzinie ostrzegają, że spożycie tego typu tłuszczu powinno być umiarkowane.

Tłuszcz nasycony zwiększa poziom cholesterolu bardziej niż jakikolwiek inny rodzaj tłuszczu (z wyjątkiem tłuszczu trans, który zobaczymy później), więc nadmierne spożycie może zwiększyć biosyntezę cholesterolu i ma działanie zakrzepowe. Znajduje się w żywności pochodzenia zwierzęcego, takiej jak mięso, kiełbasy, mleko i jego pochodne (ser, lody).

  • Tłuszcze nienasycone

Tłuszcze nienasycone znane są jako tłuszcze zdrowe, ponieważ podnoszą poziom cholesterolu, stabilizują pracę serca, łagodzą stany zapalne, a także zapewniają inne korzystne funkcje dla naszego organizmu. Ten rodzaj tłuszczu występuje głównie w pokarmach roślinnych i rybach.

Możliwe jest rozróżnienie dwóch typów:

  • Tłuszcze jednonienasycone: Ten rodzaj tłuszczu występuje na przykład w oliwie z oliwek, a najbardziej znanym jednonienasyconym kwasem tłuszczowym jest kwas oleinowy. Zazwyczaj są to ciecze w temperaturze pokojowej i mają pojedyncze podwójne wiązanie w swojej strukturze.
  • Polinienasycone: Występują w żywności pochodzenia roślinnego, rybach i skorupiakach. Mają one dwa lub więcej podwójnych powiązań w swojej strukturze i są niezbędne. Są one klasyfikowane do grup takich jak Omega-6 (kwas linolowy i arachidonowy) lub Omega-3 (kwas linolenowy, kwas eikozapentaenowy lub kwas dokozaheksaenowy).

Trans Fat

Jeśli tłuszcze nasycone są szkodliwe dla organizmu w dłuższej perspektywie czasowej, jeszcze gorzej wyglądają tłuszcze trans (tłuszcze przetworzone) znajdujące się w olejach uwodornionych i niektórych przetworzonych produktach spożywczych. Procesy technologiczne, takie jak uwodornienie, rafinacja oleju itp. powodują chemiczną przemianę w pewne kwasy tłuszczowe, co czyni je szkodliwą substancją dla naszego organizmu.

Pracownicy służby zdrowia od dawna ostrzegali, że dieta bogata w tłuszcze trans powoduje wzrost beta-amyloidu w mózgu, co jest związane z chorobą Alzheimera. Ponadto czasopismo Neurologia opublikowało badania, które wykazały, że ten rodzaj tłuszczu jest związany ze skurczem mózgu i zwiększonym ryzykiem udaru mózgu.

Inne klasyfikacje tłuszczów:

  • Zgodnie z jego pochodzeniem

Tłuszcz może być również klasyfikowany w zależności od źródła, z którego został pozyskany i może być pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego. Przykładami tłuszczów zwierzęcych są tłuszcze znajdujące się w jajach lub cielęcinie, natomiast tłuszcze pochodzenia roślinnego to na przykład tłuszcze znajdujące się w orzechach lub oliwkach.

  • Zgodnie z jego formą

W zależności od postaci, mogą być stałe lub płynne. Płyny znane są jako oleje, a substancje stałe jako tłuszcze, po prostu.

Klasyfikację tłuszczów można przeprowadzić gołym okiem.

  • Zgodnie z twoją widocznością

Wreszcie, tłuszcz może być sklasyfikowany jako widoczny lub niewidoczny. Widoczny tłuszcz jest, na przykład, że znajduje się w kawałku schabu, więc można go usunąć i nie zjeść. Z drugiej strony, niewidoczny tłuszcz znajduje się na przykład w mleku.

Warto przeczytać także: Post przerywany: wszystko, co musisz wiedzieć

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *